Türkçe  English
    İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi A.B.D.
   Bölümler > İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölümü >İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi A.B.D.

SAKARYA ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM FAKÜLTESİ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
PROGRAMINDA YER ALAN DERSLERİN DERS İÇERİKLERİ



I. YARIYIL

Temel Dini Bilgiler I (3-0-3)
Din kavramı, dinin kaynağı, anlamı, işlevi. Dinlerde iman kavramı, iman-akıl ilişkisi, iman-ahlak ilişkisi, Allah’a iman. Meleklere iman, Kitaplara iman, Peygamberlere iman, Ahirete iman, kaza ve kadere iman, insan özgürlüğü ve sorumluluğu, düşüncede, sözde ve davranışta doğruluk.

Arapça I (3-0-3)
Başlangıç düzeyinde Arapça dil bilgisi ve becerisi: kelime ve cümle çeşitleri, müzekker ve müennes, müfret, müsenna ve cemi, nekre ve marife, isim cümlesi ve öğeleri, fiil çeşitleri ve fiil cümlesi, nesne, cerr harfleri, izafet, sıfat, salim ve mutel fiiller.

Psikoloji (3-0-3)
Psikolojinin tanımı, psikoloji tarihi, psikolojinin alanları (sosyal psikoloji, klinik psikoloji, eğitim psikolojisi vs.), psikoloji kuramları (davranışçı kuramlar, bilişsel kuramlar, varoluşçu kuram vb.), psikolojinin biyolojik temelleri, zekâ ve kuramları, duyum ve algılama, bellek, kişilik ve kuramları, normal dışı davranışlar, güdülenme, heyecan, savunma mekanizmaları.

Türkçe I: Yazılı Anlatım (2-0-2)
Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinler arası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.

Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I (2-0-2)
Kavramlar, tanımlar, ders yöntemleri ve kaynakların tanımı, Sanayi Devrimi ve Fransız Devrimi, Osmanlı Devleti’nin Dağılışı (XIX. Yüzyıl), Tanzimat ve Islahat Fermanı, I. ve II. Meşrutiyet, Trablusgarp ve Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, Mondros Ateşkes Antlaşması, Wilson İlkeleri, Paris Konferansı, M. Kemal’in Samsun’a çıkışı ve Anadolu’daki durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mebusan Meclisinin açılışı, TBMM’nin kuruluşu ve iç isyanlar, Teşkilat-ı Esasi Kanunu, düzenli ordunun kuruluşu, I. İnönü, II. İnönü, Kütahya-Eskişehir, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz, Kurtuluş Savaşı sırasındaki antlaşmalar, Lozan Antlaşması, Saltanatın kaldırılması.

Yabancı Dil I (3-0-3)
Bu ders, üniversite öğrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette okuma, konuşma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini sağlayacak biçimde tasarlanmıştır. Bu derste ilgi çekici bağlamlar yaratılarak, dilin işlekliğini artırıcı alıştırmalar verilerek, dilin gerçek iletişim becerilerinde kullanımı gösterilerek öğrencilerin dilsel ve iletişimsel yetileri geliştirilecek ve yabancı dil yeterlikleri artırılacaktır.
Eğitim Bilimine Giriş (3-0-3)
Eğitimin temel kavramları, eğitimin diğer bilimlerle ilişkisi ve işlevleri (eğitimin felsefi, sosyal, hukuki, psikolojik, ekonomik, politik temelleri), eğitim biliminin tarihsel gelişimi, 21.yüzyılda eğitim biliminde yönelimler, eğitim biliminde araştırma yöntemleri, Türk Milli Eğitim Sisteminin yapısı ve özellikleri, eğitim sisteminde öğretmenin rolü, öğretmenlik mesleğinin özellikleri, öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeler.

II. YARIYIL

Temel Dini Bilgiler II (3-0-3)
İbadet kavramı ve ibadetin mahiyeti, ibadetin çeşitleri ve özellikleri, ibadetin farz kılınmasında gözetilen amaçlar ve hikmetler, ibadetlerin birey ve toplum açısından yararları, ibadetlerin salih olması için gerekli olan şartlar, ibadetlerin uygulanış şekilleri (namaz, oruç, zekat, hac v.b.).

Arapça II (3-0-3)
Arapça dil bilgisi ve becerisi: muzari fiilin nasbı ve cezmi, iki fiili cezmeden edatlar, ef’al-i hamse, lazım fiil ve muteaddi fiil; mef’ul çeşitleri: hal ve hal sahibi, müstesna, munada, inne ve benzeri edatlar, kâne fiili ve benzeri yardımcı fiiller, atıf, ma’tuf ve ma’tuf aleyh.

Sosyoloji (2-0-2)
Sosyolojinin tanımı, konusu, kapsamı, sosyolojide temel kavramlar, çalışma alanları, Dünyada ve Türkiye’de sosyolojinin tarihsel gelişimi, Türkiye’de ve dünyada önemli sosyologlar, sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi; sosyal gruplar ve özellikleri, sosyolojide yöntem, birey toplum ilişkisi ve toplumun bireye etkisi, sosyolojik açıdan eğitim, eğitim toplum birey ilişkisi, toplumsal bir kurum olarak okul, öğretmen ve öğrencinin sosyolojik açıdan rol ve sorumlulukları, eğitimde fırsat eşitliği, sosyal hareketlilik, statü, sınıf ve tabakalaşma, kültür toplum ve medeniyet ilişkisi, güncel sosyolojik çalışma örnekleri.

Türkçe II: Sözlü Anlatım (2-0-2)
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma); iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.). Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları(konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu). Konuşma türleri:(karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v.b.). Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II (2-0-2)
Siyasi alanda yapılan devrimler, siyasi partiler ve çok partili siyasi hayata geçiş denemeleri, hukuk alanında yapılan devrimler, toplumsal yaşayışın düzenlenmesi, ekonomik alanda yapılan yenilikler. 1923-1938 Döneminde Türk dış politikası, Atatürk sonrası Türk dış politikası, Türk Devriminin İlkeleri: (Cumhuriyetçilik, Halkçılık, Laiklik, Devrimcilik, Devletçilik, Milliyetçilik). Bütünleyici ilkeler.

Yabancı Dil II (3-0-3)
Bu ders, üniversite öğrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette okuma, konuşma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini sağlayacak biçimde tasarlanmıştır. Bu derste öğrencilerin “Yabancı Dil I” dersinde kazandıkları bilgi ve becerilerin bir üst seviyeye çıkartılması hedeflenmelidir. Bu yapılırken ilgi çekici bağlamlar yaratılmasına, dilin işlekliğini artırıcı alıştırmalar yapılmasına, dilin gerçek iletişim becerilerinde kullanılmasına ve bu yolla öğrencilerin dilsel ve iletişimsel yetileri ile yabancı dil yeterliklerinin artırılmasına özen gösterilmelidir.
Felsefeye Giriş (2-0-2)
Felsefe ile ilgili temel kavramlar, felsefe ve bilim, felsefenin çalışma alanları ve sosyal bilimler içindeki rolü, başlıca felsefi akımlar; Türkiye’de ve dünyadaki düşünürlerin görüşlerinin incelenmesi, felsefi perspektifin geliştirilmesi, felsefe eğitim ilişkisi, eğitimin felsefi temelleri ve eğitim programlarına etkisi, çağdaş felsefe akımları.

Eğitim Psikolojisi (3-0-3)
Eğitim-Psikoloji ilişkisi, eğitim psikolojisinin tanımı ve işlevleri, öğrenme ve gelişim ile ilgili temel kavramlar, gelişim özellikleri (bedensel, bilişsel, duygusal, sosyal ve ahlaki gelişim), öğrenmeyi etkileyen faktörler, öğrenme kuramları, öğrenme kuramlarının öğretim süreçlerine yansımaları, etkili öğrenme, öğrenmeyi etkileyen faktörler (motivasyon, bireysel faktörler, grup dinamiği) ve bu faktörlerin sınıf içi öğretim sürecine etkisi).


III. YARIYIL

Din Psikolojisi (2-0-2)
Din psikolojisinin temel kavramları, konusu, amacı, kaynakları, günümüzde din psikolojisinin yeri ve önemi, din psikolojisinde metod, dini duygu, dini düşünce, dini fiil ve davranışlar, gelişim dönemleri ve din, dine dönüş ve din değiştirme, günümüzde din psikolojisi araştırmaları.

Kur’an Okuma Bilgi ve Becerisi I (1-2-2)
Kur’an’ın ana konuları, ana konulara ilişkin ayetlerin bulunması, Kur’an metninin okunması, ana konuların Türkçe anlamı ile ilişkilendirilmesi.

İslam Tarihi (3-0-3)
Genel bir çerçeve içinde İslam tarihinin konusu, İslam tarihçiliğinin doğuşu ve gelişmesi, Hz. Muhammed’in peygamberliği, dört halife, Emevîler, Abbasiler ve Endülüs’ün siyasi ve kültürel tarihi, ilk Müslüman Türk devletleri, Asya ve Doğu Avrupa Müslüman Türk devletleri, Selçuklular ve Osmanlıların siyasi tarihi.

Antropoloji (2-0-2)
Antropolojinin tanımı ve kapsamı, çalışma alanları, yöntemi; antropolojinin gündelik yaşamla ilişkisi; ilk insanlar ve modern insanın ortaya çıkışı, insanoğlunun geçim şekillerinin evrimi; akrabalık sistemleri ve sosyal örgüt, siyasal örgütlenmelerin ortaya çıkışı, toplumsal tabakalaşma, toplumsal cinsiyet, din, dil, birey ve kültür gibi antropolojinin çalışma konuları; ülkemiz ve dünyadan belli başlı antropologlar, bunların çalışma alanları ve çalışmalarından örnekler.

Bilgisayar I (2-2-3)
Bilişim teknolojileri, yazılım ve donanım ile ilgili temel kavramlar, genel olarak işletim sistemleri, kelime işlemci programları, elektronik tablolama programları, veri sunumu, eğitimde İnternet kullanımı, bilişim teknolojilerinin sosyal yapı üzerindeki etkileri ve eğitimdeki yeri, bilişim sistemleri güvenliği ve ilgili etik kavramları.

Müzik (1-2-2)
Müziğin temel bileşenleri, temel müzik bilgileri; nota bilgisi, müzikte aralık kavramı, müzikte ritm kavramı, şarkı dağarcığı oluşturulması; Türkiye’de ve dünyada müzik tür ve biçimleri; geleneksel müzikten çağdaş müziğe geçiş, çalgı öğretimi,toplu çalma ve söyleme, eğitimde müziğin rolü, yaratıcılığı geliştirmede müziksel işitme.

Öğretim İlke ve Yöntemleri (3-0-3)
Öğretimle ilgili temel kavramlar, öğrenme ve öğretim ilkeleri, öğretimde planlı çalışmanın önemi ve yararları, öğretimin planlanması (ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük plan ve etkinlik örnekleri), öğrenme ve öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve teknikleri, bunların uygulama ile ilişkisi, öğretim araç ve gereçleri, öğretim hizmetinin niteliğini artırmada öğretmenin görev ve sorumlulukları, öğretmen yeterlikleri.

IV. YARIYIL

Din Sosyolojisi (2-0-2)
Din Sosyolojisinin temel kavramları ve alanı, yöntemi, genel sosyoloji ve din bilimleri içindeki yeri, din-toplum ve insan ilişkileri, dinin toplum hayatındaki yeri; Batı’da, İslam dünyasında ve Türkiye’de Din Sosyolojisi çalışmaları

Kur’an Okuma Bilgi ve Becerisi II (1-2-2)
Kur’an’ın ana konuları, ana konulara ilişkin ayetlerin bulunması, Kur’an metninin okunması, ana konuların Türkçe anlamı ile ilişkilendirilmesi.

Din ve Kültür (3-0-3)
Din kültür ilişkisi, dinin kültüre katkıları, Türk kültüründe dinin yeri, Türk-İslam kültürünün temel değerleri ve nitelikleri, Türk kültüründe mescit, sosyal yapı, birlikte yaşama tecrübesi, bilim, eğitim ve çalışma hayatı, vakıflar, su kültürü, sağlık kurumları, şehir, Hz. Muhammed algısı ve Türk İslam kültürünün diğer kültürlere etkileri.


Dinler Tarihi (3-0-3)
Dinler Tarihinin tanımı, konusu, metodu, önemi ve gelişmesi, Din Bilimleri arasındaki yeri, Batı’da, İslam dünyasında ve Türkiye’de Dinler Tarihi çalışmaları. Günümüz Dini Coğrafyası (Yaşayan dinler hakkında genel bilgiler). Yahudilik, Hıristiyanlık, İslam, Hinduizm, Budizm ve diğer dinlerin genel tarihçesi, temel özellikleri, inanç, ibadet, dini gelenek ve bayramları.

Bilgisayar II (2-2-3)
Bilgisayar destekli eğitim ile ilgili temel kavramlar, öğeleri, kuramsal temelleri, yararları ve sınırlılıkları, uygulama yöntemleri, bilgisayar destekli öğretimde kullanılan yaygın formatlar, ders yazılımlarının değerlendirilmesi ve seçimi, uzaktan eğitim uygulamaları, veri tabanı uygulamaları, bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki olumsuz etkileri ve önlenmesi.

Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı (2-2-3)
Öğretim Teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, okulun ya da sınıfın teknoloji ihtiyaçlarının belirlenmesi, uygun teknoloji planlamasının yapılması ve yürütülmesi, öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller geliştirilmesi öğretim gereçlerinin geliştirilmesi (çalışma yaprakları, etkinlik tasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar, görsel medya (VCD, DVD) gereçleri, bilgisayar temelli gereçler), eğitim yazılımlarının incelenmesi, çeşitli nitelikteki öğretim gereçlerinin değerlendirilmesi, İnternet ve uzaktan eğitim, görsel tasarım ilkeleri, öğretim materyallerinin etkinlik durumuna ilişkin araştırmalar, Türkiye’de ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumu.
Etkili İletişim (3-0-3)
Kişilerarası iletişimin tanımı; iletişim modeli, iletişim unsurları ve özellikleri, etkili dinleme ve geri bildirim, kişilerarası iletişimi engelleyen etkenler (kaynak, kanal, alıcı, vb.), iletişimi kolaylaştıran etkenler, duyguların iletişimde rolü ve kullanılması, iletişimde çatışma ve önlenmesi, öğrenci, öğretmen, veli iletişiminde dikkat edilmesi gereken önemli hususlar, etkili iletişim uygulamaları.


V. YARIYIL

Ahlak Felsefesi (3-0-3)
Ahlâkın insan hayatındaki yeri ve önemi, ahlak kavramının felsefî analizi, ahlâkın din, hukuk, siyaset, iktisat gibi diğer disiplinler ile olan ilişkisi, ahlaki kavram, değer, ilke ve kuralların açıklanması. Ahlaki yaptırım, yükümlülük ve sorumluluğun tanımlanması, temellendirilmesi, intihar, ötenazi, doku-organ bankaları ve cinsellik gibi sosyal ahlak konularının analizi.

Türk Din Müziği (1-2-2)
Mûsikînin tanımı, adlandırılması, kökeni, amacı, temel mûsiki ve makam bilgisi, ses kullanımı ile ilgili teknik bilgiler, mûsiki kültürü, Türk din mûsikîsi, Türk mûsikîsi nazariyatı, usûl bilgisi, usullerde mertebe, usûl vurma, basit, şed ve birleşik makamlar, makamların dini formlarda kullanışına dair örnekler.

Türk İslam Edebiyatı (3-0-3)
İslâmiyet’in kabulünden önceki Türk edebiyatı ve dinî muhteva, İslâmiyet’in kabûlünden sonraki Türk edebiyatının gelişmesi ve İslâm dininin bu edebiyata etkileri, Türk edebiyatının Anadolu’daki gelişmeleri, Türk edebiyatı içindeki dinî muhtevanın, tasavvufun edebiyata etkisi, tasavvufî nitelikli edebî eserler, dinî-edebî türler ve bunlarla ilgili örnek metinler.

Türk Eğitim Tarihi (2-0-2)
Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar. Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme. Türk Eğitim Devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler.

Ölçme ve Değerlendirme (3-0-3
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi, ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık), eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri, geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler), öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kâğıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, özdeğerlendirme, tutum ölçekleri), ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistiksel işlemler, öğrenme çıktılarını değerlendirme, not verme, alanı ile ilgili ölçme aracı geliştirme.

Sınıf Yönetimi (2-0-2)
Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar, sınıf içi iletişim ve etkileşim, sınıf yönetiminin tanımı, sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri, sınıf ortamını etkileyen sınıf içi ve sınıf dışı etkenler, sınıf yönetimi modelleri, sınıfta kurallar geliştirme ve uygulama, sınıfı fiziksel olarak düzenleme, sınıfta istenmeyen davranışların yönetimi, sınıfta zamanın yönetimi, sınıf organizasyonu, öğrenmeye uygun olumlu bir sınıf ortamı oluşturma (örnekler ve öneriler).

VI. YARIYIL

Dinlerde Ahlak (3-0-3)
Dinlerin ortak ahlakî değerleri, ortak değerlerin insan yaşamı, toplum huzuru ve dünya barışına katkısı, uzlaşı ve barış kültürünün oluşumunda ahlaki değerlerin rolü.

Sanat Tarihi (2-0-2)
Sanatın tanımı, sanat ve mimarlık terimleri erk ve sanat, sanatta semboller ve ikonografi, Uzak Doğu dinlerinin sanatları, Hıristiyan sanatının genel karakteri ve örnekler, İslam öncesi Türk sanatları, İslam dininin sanata ve tasvire bakışı, İslâm sanatına tesir eden etkenler, İslâm sanatının genel karakteri ve mahiyeti, İslâm mimarisinin gelişimi, Emevi, Abbasi, Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı devri mimarisine genel bakış ve bunlardan örnekler, İslâm süsleme sanatlarına genel bakış, Çini, Ahşap, Plastik sanatlar, Kitap sanatları, Hat, Tezhip, Minyatür, Ebru yapım teknikleri, genel karakterleri ve bazı örnekler.

Din Felsefesi (3-0-3)
Din felsefesinin konusu, yöntemi ve kaynakları, akıl-iman ilişkisi, teistik ve ateistik kanıtların felsefi açıdan irdelenmesi, kötülük sorunu ve farklı teodiseler, Tanrı hakkında konuşmanın imkân ve mahiyeti, Tanrı’nın sıfatları ve evrenle ilişkisi, vahiy, mucize, ahiret gibi dini kavramların felsefi açıdan analizi, din-bilim ilişkisi, dinlerin çokluğu olgusuna farklı yaklaşımlar.

Dini Akımlar (2-0-2)
Din-dinî akım ilişkisi, dinlerdeki farklı akımlar, mevcut İslam akımları, dini akımların ortaya çıkış nedenleri ve akımlara eleştirel bakış.

Kur’an Yorum Bilimi (2-0-2)
Kur’an’ın metinleşme tarihi, tefsir usulünün tanımı, doğuşu, gelişmesi ve Kur\'an İlimleri’yle ilişkisi, tefsir tarihi, tefsirle ilgili çağdaş sorunlar ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi açısından bu sorunlara ilişkin çağdaş yaklaşım biçimleri.

Topluma Hizmet Uygulamaları (1-2-2)
Topluma hizmet uygulamalarının önemi, toplumun güncel sorunlarını belirleme ve çözüm üretmeye yönelik projeler hazırlama, panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı yada düzenleyici olarak katılma, sosyal sorumluluk çerçevesinde çeşitli projelerde gönüllü olarak yer alma, topluma hizmet çalışmalarının okullarda uygulanmasına yönelik temel bilgi ve becerilerin kazanılması.

Özel Öğretim Yöntemleri I (2-2-3)
Alana özgü temel kavramlar ve bu kavramların alan öğretimiyle ilişkisi, alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanakları, alan öğretiminin genel amaçları, kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller. İlgili Öğretim Programının incelenmesi(amaç, kazanım, tema, ünite, etkinlik, v.b.). Ders, öğretmen ve öğrenci çalışma kitabı örneklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi.

VII. YARIYIL

Özel Öğretim Yöntemleri II (2-2-3)
İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretim programının amaç ve özel amaçlarına yönelik etkinliklerin planlanması, mikro öğretim uygulamaları ve uygulamaların değerlendirilmesi.
İslam İnanç Öğretisi (2-0-2)
İslam İnanç öğretisini konu edinen Kelam İlminin doğuşu ve özgünlüğü, Kelam ekolleri ve doğuş nedenleri, bilginin imkânı, kaynakları ve çeşitleri, varlık teorisi. Allah’ın varlığının ve birliğinin temelleri, peygamberlik kavramı, peygamberliğe ilişkin sorunlar, ahiret hayatı, kaza ve kader, ecel ve ömür, ikilem sorunu, ahlak, dua ve tövbe.

Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2-0-2)
Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

Okul Deneyimi (1-4-3)
Öğretmenin ve bir öğrencinin okuldaki bir gününü gözlemleme, öğretmenin bir dersi işlerken dersi nasıl düzenlediğini, dersi hangi aşamalara böldüğünü, öğretim yöntem ve tekniklerini nasıl uyguladığını, derste ne tür etkinliklerden yararlandığını, dersin yönetimi için ve sınıfın kontrolü için öğretmenin neler yaptığını, öğretmenin dersi nasıl bitirdiğini ve öğrenci çalışmalarını nasıl değerlendirdiğini gözlemleme, okulun örgüt yapısını, okul müdürünün görevini nasıl yaptığını ve okulun içinde yer aldığı toplumla ilişkilerini inceleme, okul deneyimi çalışmalarını yansıtan portfolyo hazırlama.

Rehberlik (3-0-3)
Temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, gelişimi, psikolojik danışma ve rehberliğin çeşitleri, servisler (hizmetler), teknikler, örgüt ve personel, alandaki yeni gelişmeler, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, öğretmenin yapacağı rehberlik görevleri.

Özel Eğitim (2-0-2)
Özel eğitimin tanımı, özel eğitimle ilgili temel ilkeler, engelliliği oluşturan nedenler, erken tanı ve tedavinin önemi, engele bakışla ilgili tarihsel yaklaşım, zihinsel engelli, işitme engelli, görme engelli, bedensel engelli, dil ve iletişim bozukluğu olan, süregelen hastalığı olan, özel öğrenme güçlüğü gösteren, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan, otistik ve üstün yetenekli çocukların özellikleri ve eğitimleri, farklı gelişen çocukların oyun yoluyla eğitimi, özel eğitime muhtaç çocukların ailelerinde gözlenen tepkiler, ülkemizde özel eğitimin durumu, bu amaçla kurulmuş kurum ve kuruluşlar.


SEÇMELİ DERSLER

VIII. YARIYIL

Hz. Muhammed’in Söz ve Öğretileri (2-0-2)
Hz. Muhammed’in sözleri (Hadis İlmi)’nin temel kavramları ve kaynakları. İnsanın kendisi, çevresi ile din ilişkisine dair hadis metinlerinin din kültürü ve ahlak bilgisi öğretimi açısından ana hatlarıyla tanınması.

Kültürler Arası Din Ve Ahlak Öğretimi (3-0-3)
Kültür kavramı, Kültürlerarası Kavramı, Ben ve Öteki, kültürlerarası eğitim, kültürlerarası çalışmaların önemi, kültürlerarası diyalog, kültürlerarası karşılaşmalarda kapsayıcı ve dışlayıcı yaklaşımlar, kültürlerarası din ve ahlak öğretiminin imkân ve sınırlılıkları, kültürlerarası din ve ahlak öğretiminin uzlaşı ve barış kültürünün oluşmasına ve gelişmesine katkıları, çeşitli ülkelerde din ve ahlak bilgisi öğretimi uygulamaları, çok kültürlü ortamlarda din ve ahlak bilgisi öğretimi yaklaşım ve uygulamaları.

Din Öğretimi Bilimi (3-0-3)
Temel kavramlar: Din, öğretim, bilim, din öğretimi, din öğretimi bilimi, din öğretiminin bilimselleşme süreci, din öğretimi biliminin bilimler arasındaki konumu, din öğretimi biliminin dili, din öğretiminde öğretim programı modelleri, din öğretiminin temelleri ve hedefleri, din ve öğretim ilişkisi, din öğretimi biliminin temel özellikleri, örgün din öğretimi, yaygın din eğitimi, din öğretiminin Türkiye’deki gelişimi, araştırma yöntemleri, din öğretiminin yaklaşımları ve dünyada din öğretimi uygulamaları.

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (2-0-2)
Türk eğitim sisteminin amaçları ve temel ilkeleri, eğitimle ilgili yasal düzenlemeler, Türk eğitim sisteminin yapısı, yönetim kuramları ve süreçleri, okul örgütü ve yönetimi, okul yönetiminde personel, öğrenci, öğretim ve işletmecilikle ilgili işler, okula toplumsal katılım.

Öğretmenlik Uygulaması (2-6-5)
Her hafta bir günlük plan hazırlama, hazırlanan planı uygulama, uygulamanın okuldaki öğretmen, öğretim elemanı ve uygulama öğrencisi tarafından değerlendirilmesi, değerlendirmeler doğrultusunda düzeltmelerin yapılması ve tekrar uygulama yapılması, portfolyo hazırlama.

III. YARIYIL MESLEK BİLGİSİ (MB)

Eğitimde Etik (3-0-3)
Bir meslek alanı olarak eğitim ve öğretim. Etik kavramı ve mesleki etik. Davranışların etik açıdan yargılanması. Eğitimde etik. Eğitim çalışanları ve etik. Öğrencilerin etik hak ve sorumlulukları. Velilerin etik hak ve sorumlulukları. Okulların toplumsal sorumlulukları. Etik eğitimi. Türk eğitim sisteminde etik sorunlar ve nedenleri.

Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi (3-0-3)
Kalite ve toplam kalite yönetimi kavramları, felsefesi ve gelişmesi. Eğitimde toplam kalite yönetiminin ilkeleri. Kalite kültürü. Kalite liderliği. Takım çalışması. Kalite çemberleri. Kalite geliştirmede araç ve teknikler. Toplam kalite yönetiminin örgütlenmesi ve stratejik planının hazırlanması. Okul geliştirme ve örnek olay çalışmaları.

İslam Tarihinde Eğitim (3-0-3)
İslam eğitim felsefesi. İslam düşünürlerinin eğitim görüşleri. İslam eğitim kuruluşları. İlk bilimsel araştırma kurumları. Yüksek öğretim kurumları olarak medreseler. Bir öğretim merkezi olarak kütüphaneler. Meslek eğitimi. Kadınların eğitimi. Vakıfların eğitim ve öğretimdeki yeri ve önemi.

Eğitimde Program Geliştirme (3-0-3)
Eğitim programının tanımı. Program geliştirme ilkeleri. Program geliştirmede temel yaklaşımlar. Program geliştirme süreci.

Öğrenme Kuramları (3-0-3)
Temel kavramlar (kuram, ilke, yasa, yöntem, teknik, strateji, taktik, stil, biçem, model ve yaklaşım), öğrenme kuramları, öğretme kuramları, açıklayıcı ve kuralcı öğretim kuramları, alanda çalışan kuramcılar, yöntemden stratejiye geçiş, öğrenme stratejileri, öğrenme stratejileriyle ilgili sınıflamalar, öğretim stratejileri, öğretim stratejileriyle ilgili sınıflamalar, stil-strateji etkileşimi, öğrenme öğretme stilleri ve stil odaklı öğretim tasarımı, etkin öğretim hizmetini sağlamada kullanılabilecek strateji örnekleri, problemlere dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme, öykü tabanlı öğrenme, senaryo tabanlı öğrenme, vb. yaklaşımlar ve bu yaklaşımlara dayalı örnek uygulamalar.

Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme (3-0-3)
Türkiye’de Öğretmen yetiştirmenin tarihçesi. Öğretmen yetiştirmenin yasal temelleri. Öğretmen yetiştirmeyi etkileyen etmenler. Öğretmen yetiştirme politikalarını belirleyen ve uygulayan kurum ve kuruluşlar.

V. YARIYIL ALAN BİLGİSİ (A) I

İslam Medeniyeti Tarihi (2-0-2)
İslam medeniyeti tarihine giriş. İslam medeniyetinin kaynakları, aşamaları ve temel özellikleri. İslam medeniyetinin manevi dinamikleri, sosyal hayat, idari yapı, eğitim-öğretim, dini ilimler, tercüme faaliyetleri, müspet bilimler, sanat ve mimari. İslam medeniyeti ve Türkler. İslam medeniyetinin Batıya ve diğer medeniyetlere etkileri.


Dini İletişim ve Rehberlik (2-0-2)
İletişim ve öğrenme, iletişimin unsurları, öğrenme ve iletişim ilişkisi, farklı iletişim becerileri. Dini iletişim alanları ve ilkeleri, okulda dini iletişim, ailede dini iletişim, toplumda dini iletişim. Dini iletişimde kaynak, mesaj, kanal, alıcı. Dini iletişimde sınırlayıcı ilkeler ve iletişim engelleri. Terim olarak rehberlik, rehberlik tanımları, rehberlik çeşitleri, bireysel ve sosyal ilişkilerde dini rehberliğin yeri.

Avrupa’da Dini Hayat (2-0-2)
Avrupa ülkelerinin dini ve kültürel yapısı. Avrupa\'da dinin bireysel, toplumsal ve kurumsal açılardan günlük hayattaki yansımaları ve işlevleri. Avrupa ülkeleri arasında anlayış ve değerlerdeki farklılıklar, yabancı kültürlere bakış. Avrupa’da din devlet ilişkileri. Kilise ve devlet arasındaki ilişkiler.

Din-Bilim ve Felsefe (2-0-2)
Ontoloji, epistemoloji, etik gibi felsefe disiplinlerindeki temel kavramlar ve sorunlar. Bilimin anlamı, bilim ile felsefe ilişkisi, bilimin amaçları, bilimsel araştırmada yöntemin önemi ve bilimsel araştırmada ortaya çıkan felsefi soruların ele alınması. Dini inanç ile bilgi arasındaki ilişki. Dinî bilginin felsefe açısından niteliğinin açığa çıkartılması. Felsefî-bilimsel-dinî bilgi arasındaki kaynak, amaç ve yapıları açısından benzerlikler veya farklılıklar.

Türk Kültüründe Hadis (2-0-2)
Milli kültürümüzü şekillendirmede hadisin rolü. Edebiyatta, folklorda, sanat ve mimaride hadis yansımaları. Divan edebiyatında, tekke şiir ve edebiyatında hadisler. Atabetü’l Hakayık, Divan-ı Hikmet, Kutadgu Bilig, Siyasetname, Fütüvvetname ve Gazavatname’de hadisler. Cami, medrese, çeşme, mezartaşları gibi mimari eserlerde kitabe sanatı olarak hadislerin kullanımı. Atasözleri, deyimler ve kalıp ifadelerde hadisler.

V. YARIYIL ALAN BİLGİSİ (A) II

Güncel Dini Konular (2-0-2)
Hz. Peygamberin vahye dayanmayan dünya işleriyle ilgili söz ve davranışları. Kaza namazı ile ilgili tereddütler. Hac kurbanı. Nikah. Vadeli ve taksitli alış-verişler. Enflasyon ve vade farkı. Ötenazi. Hürriyetlerin sınırı. Düşünce sorumluluğu gerektirir mi? İfade hürriyeti ve sınırları. Hürriyeti kısıtlayan faktörler. Zuhr-i Ahir. Kur’an ve Reenkarnasyon. Dinde zorlama. Kur’an’ın abdestsiz tutulup tutulamayacağı. Kadınların ibadet yapamayacağı durumlar. Kadınların cuma ve cenaze namazlarına katılımı.

Sosyal Değişim ve Din Öğretimi (2-0-2)
Sosyal değişme ve din. Değişme teorileri. Sosyal değişme kavramının ana unsurları, sosyal değişme kavramının benzer kavramlardan farklılıkları. Din ile sosyal değişmenin karşılıklı etkileri. Din öğretimini statik ve değişmez bir çerçeve olmak yerine değişen bir sosyal olgu olarak değişmeyle ilişkilerini değerlendirme ve buna göre programlandırma. Değişme süreçlerinin din öğretimi uygulamaları üzerindeki etkilerini tahlil etme.

Çağdaş İslam Düşüncesi (2-0-2)
Çağdaş İslam akımların ortaya çıkmasında etkili olan sebepler. Günümüzdeki İslami akımların kavramsal yapısal ve dini-fikri analizi. Geleneksel ve yenilikçi dini akımlar. Siyasi-Fikri-Felsefi İslamcılık. XIX. yüzyıldaki dini gelişmeler. Selefiyye hareketi. Cemaleddin Afgani, Muhammed Abduh ve benzeri şahsiyetler. Fundamentalizm-din ilişkisi. Çağdaş Arap düşüncesinde din ve siyaset tartışmaları. Hasan Hanefi’nin kültürel miras, yenilenme ve çağdaşlaşma fikirleri. (Hanefi-Cabiri-Arkon bağlamında), Arap dünyasında İslamî sol düşünce. Çağımız İslam dünyasında modernleşme hareketleri ve Türkiye’deki etkileri. Cumhuriyet öncesi İslamcılık akımının tarihi arka planı. Türkiye’de İslamcılık düşüncesinin doğuşunda etkili olan şahıslar ve siyasi fikirleri. Türkiye’de İslam, Modernleşme ve Çağdaşlaşma.

Hz. Muhammed’e Çağdaş ve Evrensel Yaklaşımlar (2-0-2)
Hz. Muhammed’in doğduğu ortam ve ötesinin çağdaş ve evrensel anlamı. Hz. Muhammmed’in tebliğinin Mekke’deki sürecinin ve mucizelerinin çağdaş ve evrensel anlam ve yorumları. Batılı araştırmacıların eser ve yorumlarında Hz. Muhammed. Hz. Muhammed’in kişiliği, aile hayatı, idareciliği, ekonomik ve sosyal faaliyetleri hakkında yerli ve yabancı araştırmacıların yaklaşım ve yorumları ve tüm bu yorumların evrensel değerler açısından yeri ve önemi.

Osmanlı Türkçesi (2-0-2)
Osmanlılardan önce alfabeler ve Osmanlı Türkçesi alfabesi. Selçuklulardan sonra gelişen Anadolu Türkçesi metinlerinin yazılış ve okunuşları. Türkçe metinlerde kullanılan alfabe, bu alfabede sesli harf yerine kullanılan huruf-ı hareke, ismin hal ekleri, isim ve fiil çekim eklerinin yazılması. Türkçe arkaik kelimeler. Metinler üzerinde Arapça ve Farsça’dan geçen kelimeler. Farsça’dan geçen ön ve son ekler. El yazma eserlerde kullanılan yazı çeşitleri ve bunlara dair manzum ve mensur metinler üzerinde çalışmalar.

VI. YARIYIL ALAN BİLGİSİ (A) III

İslam’da Bilim ve Tarihi (2-0-2)
Müslüman bilim adamlarının eserleri. Müsbet bilimlerde ortaya koydukları keşif ve icatları, bilimsel görüşleriyle ilgili felsefi menşeleri. Kullandıkları bilimsel yöntemleri analiz etme, bilimsel açıklamaları ve onların anlam referanslarını değerlendirme.

Dinler Arası Diyalog (2-0-2)
Diyalog, misyonerlik ve çoğulculuk kavramları. Dinlerin birbirlerine yaklaşım tarzları: Dışlayıcı, kapsayıcı ve çoğulcu yaklaşımlar. Yahudiliğin Hıristiyanlık ve İslam’a yaklaşımı. Nuhilik teolojisi. Hıristiyanlığın Yahudilik ve İslam’a yaklaşımı. Çatışmadan uzlaşmaya Hıristiyan-Yahudi ilişkileri. İslam’ın Yahudilik ve Hıristiyanlığa yaklaşımı. Müslümanların Ehli Kitap kavramı çerçevesinde Yahudilere ve Hıristiyanlara bakışı. Günümüzde Müslümanların Yahudiler ve Hıristiyanlarla diyalogunun imkanı. Diyalogun başarı şansı.

Çevre ve Din (2-0-2)
Modern insanın çevre ve tabiat/insana ait davranış ve uygulamalarının dini boyutunu irdeleme. Dinlerin insan-tabiat ilişkisiyle ilgili ilkelerini ortaya koyma. Bu bağlamda çevre sorunlarının ortaya çıkmadan önlenmesinde veya çözülmesinde dinlerin yapacağı/yapabileceği katkıları tartışma. Çevre felsefesiyle ilgili belli başlı akımları ve çevrecilerin görüşlerini ortaya koymaya çalışma.


Din Araştırmalarında ve Öğretiminde Yöntem (2-0-2)
Din araştırmalarında temel ilkeler. Dini araştırmalarda kullanılabilecek CD ve programların tanıtılması ve öğretimi. Bilgisayar ortamında araştırma usulleri. Temel başvuru kaynakları ve nasıl kullanılacağı. İslami kaynakların kullanımı. Bilim ve araştırma, bilimsel yazı. Bilimsel araştırmanın yapısı, planı, aşamaları. Bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler. Problem, araştırma modeli, evren ve örneklem. Verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri). Dipnot gösterme, bibliyografya hazırlama. Verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

Mistik Gelenekler ve Sofizm (2-0-2)
Mistik düşüncenin temeli, merhaleleri. Tarih boyunca mistik hareketler. Mistik hareketlerdeki dört unsur: Fikir sistemi, insan unsuru, müessese, kitap. Farklı ülkelerdeki mistik düşünceler. Uzak doğu mistisizmi. Brahmanizm, Budizm, vedalar ve nirvana anlayışı. Mısır’da Hermes’in çileye dayanan metodu. İskenderiye’de Yeni Eflatunculuk, Yunan düşüncesinde Pisagor, Musevi ve İsevilerin dini düşünceleri içinde gelişen mistik temayüller. Mistisizmin temel iki karakteri: Pasiflik ve metotsuzluk. İslam mistisizmi. Sofi kelimesinin kaynağı ve sofinin tarifleri. Sofilere verilen isimler.
VI. YARIYIL ALAN BİLGİSİ (A) IV

Din ve Eleştirel Düşünce (2-0-2)
Düşüncenin unsurları. Eleştirel düşünmede gelişim aşamaları. İslam’da bilgi edinme yolları. Dini metinlerde te’vil yöntemi. Bilginin İslamileştirilmesi meselesi. Dini tecrübe yöntemi. Metodik şüphe, objektiflik, kaynak kritiği ve eleştirel yaklaşım, nakillerin akliliği. Tarihi olayların yorumu. Tarih-kuram-ideoloji ilişkisi. Olgu-Yorum ilişkisi. Yorum bilimin felsefi temelleri. Bollnow’a göre anlama ve objektiflik. Anlama kavramı, anlamanın epistemolojik temelleri. Anlama ve bilimsel yöntem. Husserl’in fenomonoloji nazariyesi. Tarihi-materyalist yaklaşım. Normatif-Teolojik yaklaşım. Sosyal-Pozitivist yaklaşım. Zihniyet çözümleyici yaklaşım. Tasviri metodun özellikleri. Bütün bu metotlarım eleştirel düşünceye katkısı.

Türk Tasavvuf Edebiyatı (2-0-2)
Türk tasavvuf edebiyatının doğuşu ve gelişmesi. Tasavvuf akımları, temsilcileri ve öğretileri. Tasavvuf edebiyatında şekil ve muhteva. Tasavvuf edebiyatında motifler, mutasavvıflar ve onların eserlerinin incelenmesi. Hoca Ahmet Yesevî, Yunus Emre, Kaygusuz Abdal, Hacı Bayram, Hatâyî, Pir Sultan Abdal vs.

Dinsel Gelişim Psikolojisi (2-0-2)
Gelişim psikolojisinin temel kavramları. Temel gelişim prensipleri. Bireysel farklılıklar. Eğitim dönemlerine göre dini gelişim. İnsanın gelişim dönemleri ve dini ve ahlaki karakteristiklerin bu dönemlerde ortaya çıkışı.

Ruh Sağlığı ve Din Öğretimi (2-0-2)
Din, dindarlık, psiko-sosyal uyum ve ruh sağlığı kavramları. Normal ve patolojik dindarlık tipleri. Ruh sağlığı kavramı ile ilgili çeşitli teoriler. Psikolojik olgunluk, çocuk ruh sağlığı ve ruhsal gelişim dönemleri. Ruhsal bozuklukların nedenleri ve belirtileri. Savunma mekanizmaları. Ailede ruh sağlığı ve çocuk ruh sağlığı kavramları. Gelişim dönemlerinde ruh sağlığı ile ilgili psikolojik yaklaşımlar. Çocuk ruh sağlığını etkileyen faktörler: Biyolojik-çevresel, çocukluk ve gençlik dönemi ruhsal sorunları. Çeşitli yönleriyle din öğretimi ve ruh sağlığı ilişkisi. Dinsel inanç, tutum ve davranışların ruh sağlığı üzerindeki etkileri.

İslam Bilimlerinde Yöntem (2-0-2)
Vahiy, vahyi anlamaya yönelik geleneksel yöntemler: Tefsir usulü, hadis usulü, fakıh usulü ve kelam usulü. Çağdaş yöntemler, yapısalcılık, post yapısalcılık, yapı bozumcu çözümleme yöntemi. Tarihselci ve hermenötik yaklaşımlar.

VII. YARIYIL ALAN BİLGİSİ (A) V

Kuran’a Çağdaş Yaklaşımlar (2-0-2)
Çağdaş dönemde Kur’an tefsiriyle ilgili yeni yaklaşımlar, bu yaklaşımların temsilcilerinin ortaya koydukları yazılı ürünlerin tanınması ve çağdaş dönemde Müslümanların Kur’an tasavvurunda ne tür bir dönüşüm olduğunun aşağıdaki program çerçevesinde sorgulanması:1. Kavramsal Çerçeve 1: Çağdaş İslam Düşüncesi 2. Kavramsal Çerçeve 2: Kur’an ve Çağdaşlık, 3. Seyyid Ahmed Han 4. Cemâluddîn el-Afğânî, Muhammed Abduh 5. Reşîd Rızâ, Mustafâ el-Merâğî, Mahmûd Şeltût, 6. İskenderânî, Tantâvî Cevherî, 7. Emîn el-Hûlî, Â’işe Abdurrahmân, 8. Muhammed Ahmed Halefullâh, 9. Ebû’l-A’lâ el-Mevdûdî, Seyyid Kutub 10. Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır 11. Fazlur Rahman 12. Hasan Hanefî, Muhammed Arkoun 13. Süleyman Ateş, Hüseyin Atay 14. Muhammed Şehrûr, Nasr Hâmid Ebû Zeyd.

Karşılaştırmalı Dini Metinler (2-0-2)
Osmanlı Türkçe’si ile yazılmış manzum veya mensur, Kur’an tercüme ve tefsir metinleri. Hadis tercüme ve şerh metinleri, tasavvufla ilgili metinler, kelam ve akaidle ilgili metinler. Tarihle ilgili metinler, biyografik ve bibliyografik metinler. Seyahatname türü metinler, sözlükle ilgili metinler. Divan, Halk ve Tekke Edebiyatına ait şiir metinleri.

Günümüz Kelam Problemleri (2-0-2)
Din-bilim, din, demokrasi ve laiklik. Metodoloji sorunu. Reenkarnasyon, satanizm, cin ve şeytan, falcılık, medyumluk, ateizm, dini çoğulculuk, dinler arası diyalog, yeni selefiye ve köktencilik (fundemantalizm). Şiddet, terör ve din, küreselleşme ve din. Gelenek, çağdaşlık ve İslam. Yenileşme, reform ve İslam.

Dinlerde Estetik (2-0-2)
Sanatın önemi, estetik duygunun dinî ve beşeri kaynakları. Tasvir meselesi, sevgi ve güzellik ilişkisi, sanat eserlerinin ve tarihî eserlerin korunmasının Kur\'anî delilleri. İslâm sanatının karakteri ve mahiyeti. İslâm sanatını etkileyen faktörler. İslâm sanat tarihi araştırmalarının önemi. Bir mimarî eser nasıl incelenir? Terminoloji, Mescid-i Nebevi, Emevi ve Abbasî mimarisi ile Selçuklu ve Osmanlı mimarisinden örnekler. Bu eserlerin estetik kritiği.

İslam’da Mistik Düşünce Yaklaşımları (2-0-2)
Mistik düşünce (tanımı, tarihçesi), konusu ve amacı, tasavvuf kavramı. Tasavvufi düşüncenin özellikleri. Tasavvufta bilgi problemi. Tasavvuf felsefesi ve belli başlı konuları (tevhid, nübüvvet, velayet, keramet, vahdet-, vücud, vahdet-i şühud, varlık mertebeleri, insan-ı kamil vb.). Önemli düşünürler ve öğretileri. Mevlana, Hacı Bektaş-ı Veli, Yunus Emre.

VIII. YARIYIL GENEL KÜLTÜR (GK)

Bilim Tarihi (2-0-2)
Bilimin eski Yakındoğu uygarlıklarından bu yana evrimi. İyonya-Helen, İslam-Türk (Arap, Horosan, Selçuk, Endülüs, Osmanlı) dönemlerinde bilim. Bu dönemlerde ve Rönesanstan bu yana “batıda” Astronomi, Matematik, Fizik, Tıp, Biyoloji vb. bilim dallarının gelişmesi. 20. yüzyıl bilim ve teknoloji devrimleri.

Ahlak ve Sosyal Yaşam (2-0-2)
Ahlak-etik ilişkisi. Aile yaşamında ahlakın önemi. Eğitim ve çalışma yaşamında ahlak. Günlük yaşamda, insan ilişkilerinde ve iletişimde ahlak. Kitle iletişiminde ahlak sorunları, çevre bilinci ve ahlak.

Güzel Konuşma ve Yazma (2-0-2)
Öğrencilere, düşündüklerini, duyduklarını, gördüklerini, yaşadıklarını, öğrendiklerini, bildiklerini, güzel, anlaşılır, doğru ve etkili bir biçimde sözlü ya da yazılı olarak anlatma beceri ve alışkanlığını kazandırma. Etkili konuşma ve yazmanın önemini kavratma. Konuşurken ve yazarken nelere dikkat edilmesi gerektiğini; iyi bir konuşmacının özelliklerini, konuşma ve yazma öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve materyalleri yerinde kullanmayı; konuşma ve yazmayı değerlendirme yöntemlerini, seyredilen bir tiyatro oyununun, dinlenen bir panelin, okunan bir kitabın yazılı ve sözlü olarak değerlendirilmesi.

Halk Müziği (2-0-2)
Halk müziğinde kullanılan ayak ve ritm yapıları. Ayak ve ritm yapıları ile uygulamalı çalışmalar. En yaygın halk çalgımız olan bağlama. Halk müziğinin yörelere göre farklılığı. Halk müziğinin zengin üslup ve tavır özelliği. Türkünün sesleri kadar, onun söyleniş biçimini belirleyen özellikler. Halk müziğinin usulleri: Ana usuller ve üçerli şekilleri, bileşik usuller, karma usuller. Halk müziğinin uzun hava ve kırık hava ezgileri. Halk müziğinin sözsüz (çalgısal-enstrümantal) ve sözlü ezgileri.

Türkiye’nin Doğal Zenginlikleri (2-0-2)
Türkiye’nin yer altı ve yer üstü zenginlikleri. Doğal turizm kaynakları. Akarsular ve göller. Mağaralar, çağlayanlar, milli parklar, doğal sit alanları, peri bacaları, yer altı şehirleri. Prehistorik yapılar. Su ve rüzgar potansiyeli. Doğal hayvan toplulukları. Metalik madenler, enerji ham maddeleri ve jeotermal kaynaklar. Petrol, bor, demir, bakır, altın, çinko, kurşun, alüminyum, krom, kömür vb. madenler.

 

Sakarya Üniversitesi Akademik Değerlendirme ve Kalite Kurulu Intimets Grundtvig Erasmus
Kullanıcı Adı:   Şifre: