SAKARYA ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM FAKÜLTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ BÖLÜMÜ,
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMALIK PROGRAMI,
DERS İÇERİKLERİ
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 101
|
|
Psikolojiye Giriş
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Psikolojinin tanımı, psikoloji tarihi, psikolojinin alanları (sosyal psikoloji, klinik psikoloji, eğitim psikolojisi vs.), psikoloji kuramları (davranışcı kuramlar, bilişsel kuramlar, varoluşçu kuram vb.), psikolojinin biyolojik temelleri, zeka ve kuramları, duyum ve algılama, bellek, kişilik ve kuramları, normal dışı davranışlar, güdülenme, heyecan, savunma mekanizmaları.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 103
|
|
Fizyolojik Psikoloji
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Fizyolojik psikolojinin alanı ve araştırma yöntemleri, organizmanın fizyolojisi ve anatomisi, davranım mekanizmaları, duyu işlevleri, motor işlevler ve duygular, güdü ve güdünün fizyolojik temelleri, işlevsel bozukluklar ve bu bozuklukların nedenleri.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
TRE 113
|
|
Türkçe I: Yazılı Anlatım
|
2
|
0
|
2
|
2
|
Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinler arası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
ATA 101
|
|
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
|
2
|
0
|
2
|
2
|
Kavramlar, tanımlar, ders yöntemleri ve kaynakların tanımı, Sanayi Devrimi ve Fransız Devrimi, Osmanlı Devleti’nin Dağılışı (XIX. Yüzyıl), Tanzimat ve Islahat Fermanı, I. ve II. Meşrutiyet, Trablusgarp ve Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, Mondros Ateşkes Antlaşması, Wilson İlkeleri, Paris Konferansı, M. Kemal’in Samsun’a Çıkışı ve Anadolu’daki Durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mebusan Meclisinin Açılışı, TBMM’nin Kuruluşu ve İç İsyanlar, Teşkilat-ı Esasi Kanunu, Düzenli Ordunun Kuruluşu, I. İnönü, II. İnönü, Kütahya-Eskişehir, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz, Kurtuluş Savaşı sırasındaki antlaşmalar, Lozan Antlaşması, Saltanatın Kaldırılması.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
YDB 101
|
|
Yabancı Dil I
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Bu ders, üniversite öğrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette okuma, konuşma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini sağlayacak biçimde tasarlanmıştır. Bu derste ilgi çekici bağlamlar yaratılarak, dilin işlekliğini artırıcı alıştırmalar verilerek, dilin gerçek iletişim becerilerinde kullanımı gösterilerek öğrencilerin dilsel ve iletişimsel yetileri geliştirilecek ve yabancı dil yeterlikleri artırılacaktır.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
BTE 103
|
|
Bilgisayar I
|
2
|
2
|
3
|
4
|
Bilişim teknolojileri, yazılım ve donanım ile ilgili temel kavramlar, genel olarak işletim sistemleri, kelime işlemci programları, elektronik tablolama programları, veri sunumu, eğitimde İnternet kullanımı, bilişim teknolojilerinin sosyal yapı üzerindeki etkileri ve eğitimdeki yeri, bilişim sistemleri güvenliği ve ilgili etik kavramları.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
SBE 107
|
|
Sosyolojiye Giriş
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Sosyolojinin tanımı, konusu, kapsamı, sosyolojide temel kavramlar, çalışma alanları, Dünyada ve Türkiye’de sosyolojinin tarihsel gelişimi, Türkiyede ve dünyada önemli sosyologlar, sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi; sosyal gruplar ve özellikleri, sosyolojide yöntem, birey toplum ilişkisi ve toplumun bireye etkisi, sosyolojik açıdan eğitim, eğitim toplum birey ilişkisi, toplumsal bir kurum olarak okul, öğretmen ve öğrencinin sosyolojik açıdan rol ve sorumlulukları, eğitimde fırsat eşitliği, sosyal hareketlilik, statü, sınıf ve tabakalaşma, kültür toplum ve medeniyet ilişkisi, güncel sosyolojik çalışma örnekleri.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
SBE 109
|
|
Felsefeye Giriş
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Felsefe ile ilgili temel kavramlar, felsefe ve bilim, felsefenin çalışma alanları ve sosyal bilimler içindeki rolü, başlıca felsefi akımlar; Türkiye’de ve dünyadaki düşünürlerin görüşlerinin incelenmesi, felsefi perspektifin geliştirilmesi, felsefe eğitim ilişkisi, eğitimin felsefi temelleri ve eğitim programlarına etkisi, çağdaş felsefe akımları.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
EBB 101
|
MB
|
Eğitim Bilimine Giriş
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Eğitimin temel kavramları, eğitimin diğer bilimlerle ilişkisi ve işlevleri (eğitimin felsefi, sosyal, hukuki, psikolojik, ekonomik, politik temelleri), eğitim biliminin tarihsel gelişimi, 21.yüzyılda eğitim biliminde yönelimler, eğitim biliminde araştırma yöntemleri, Türk Milli Eğitim Sisteminin yapısı ve özellikleri, eğitim sisteminde öğretmenin rolü, öğretmenlik mesleğinin özellikleri, öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeler.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
SBE 110
|
|
Sosyal Antropoloji
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Antropoloji alanı ve dalları, antropolojinin araştırma yöntemleri, kültür kavramı ve kültür kuramları, kültürün içeriği, kültür araştırmaları, insanın tarihsel evrimi, kültürel evrim, doğal çevre, üretim ve alışveriş biçimleri, farklılaşma ve gruplaşma, akrabalık, evlilik ve soy, dil, sanat ve diğer kültürel kuramların incelenmesi.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
TRE 114
|
|
Türkçe II: Sözlü Anlatım
|
2
|
0
|
2
|
2
|
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma); iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.). Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları(konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu). Konuşma türleri:(karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v.b.). Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
ATA 102
|
|
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II
|
2
|
0
|
2
|
2
|
Siyasi alanda yapılan devrimler, siyasi partiler ve çok partili siyasi hayata geçiş denemeleri, hukuk alanında yapılan devrimler, toplumsal yaşayışın düzenlenmesi, ekonomik alanda yapılan yenilikler. 1923-1938 Döneminde Türk dış politikası, Atatürk sonrası Türk dış politikası, Türk Devriminin İlkeleri: (Cumhuriyetçilik, Halkçılık, Laiklik, Devrimcilik, Devletçilik, Milliyetçilik). Bütünleyici ilkeler.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
YDB 102
|
|
Yabancı Dil II
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Bu ders, üniversite öğrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette okuma, konuşma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini sağlayacak biçimde tasarlanmıştır. Bu derste öğrencilerin “Yabancı Dil I” dersinde kazandıkları bilgi ve becerilerin bir üst seviyeye çıkartılması hedeflenmelidir. Bu yapılırken ilgi çekici bağlamlar yaratılmasına, dilin işlekliğini artırıcı alıştırmalar yapılmasına, dilin gerçek iletişim becerilerinde kullanılmasına ve bu yolla öğrencilerin dilsel ve iletişimsel yetileri ile yabancı dil yeterliklerinin artırılmasına özen gösterilmelidir.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
BTE 104
|
|
Bilgisayar II
|
2
|
2
|
3
|
4
|
Bilgisayar destekli eğitim ile ilgili temel kavramlar, öğeleri, kuramsal temelleri, yararları ve sınırlılıkları, uygulama yöntemleri, bilgisayar destekli öğretimde kullanılan yaygın formatlar, ders yazılımlarının değerlendirilmesi ve seçimi, uzaktan eğitim uygulamaları, veri tabanı uygulamaları, bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki olumsuz etkileri ve önlenmesi.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 102
|
|
Gelişim Psikolojisi I
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Gelişimle ilgili temel kavram ve ilkeler, gelişim kuramları, gelişim dönemleri, çocukluk döneminin bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi, ana-baba çocuk etkileşimi, çocuklarda görülen davranış ve uyum sorunları
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 104
|
|
Kaynak Tarama ve Rapor Yazma
|
1
|
2
|
2
|
3
|
Kütüphane sistemlerini tanıma, kaynaklara ulaşmak amacıyla internette ve elektronik veri tabanlarında tarama yapma, ödev ve rapor yazım kuralları.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
EBB 104
|
MB
|
Eğitim Felsefesi
|
2
|
0
|
2
|
4
|
Felsefe ve eğitim arasındaki ilişki, eğitim felsefesinin tanımı, eğitimi etkileyen temel felsefi akımlar (idealizm, realizm, pragmatizm ve varoluşçuluk), eğitim felsefesi akımları (daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, yeniden kurmacılık, varoluşçuluk, oluşturmacılık), eğitim felsefesi akımlarının Türkiye Cumhuriyeti eğitim sistemine etkileri, eğitim felsefesi ve çağdaş eğitim sistemleri.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
EBB 106
|
|
Türk Eğitim Tarihi
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar. Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme. Türk Eğitim Devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 201
|
|
Rehberlik ve Psikolojik Danışma
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin temel kavram ve ilkeler, psikolojik danışma ve rehberliğin tarihçesi, alanı ve dalları, kullanılan araştırma ve değerlendirme yöntemleri, psikolojik danışma süreci, psikolojik danışma kuramları, psikolojik danışma ve rehberlikte etik ve yasal konular.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
İME 207
|
|
İstatistik I
|
3
|
0
|
3
|
5
|
İstatistik ile ilgili temel kavramlar, verilerin düzenlenmesi, betimsel istatistik, olasılık hesapları ve dağılımlar, istatistik paket programlarında uygulamalar.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
SBE 217
|
|
Bilim Tarihi
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Bilimin eski yakındoğu uygarlıklarından bu yana evrimi. İyonya-Helen, İslam-Türk (Arap, Horasan, Selçuk, Endülüs, Osmanlı) dönemlerinde bilim. Bu dönemlerde ve Rönesanstan bu yana “batıda” Astronomi, Matematik, Fizik, Tıp, Biyoloji vb. bilim dallarının gelişmesi. 20. yüzyıl bilim ve teknoloji devrimleri.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
ÖEB 201
|
|
Özel Eğitim
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Özel eğitimin tanımı, özel eğitimle ilgili temel ilkeler, engelliliği oluşturan nedenler, erken tanı ve tedavinin önemi, engele bakışla ilgili tarihsel yaklaşım, zihinsel engelli, işitme engelli, görme engelli, bedensel engelli, dil ve iletişim bozukluğu olan, süregelen hastalığı olan, özel öğrenme güçlüğü gösteren, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan, otistik ve üstün yetenekli çocukların özellikleri ve eğitimleri, farklı gelişen çocukların oyun yoluyla eğitimi, özel eğitime muhtaç çocukların ailelerinde gözlenen tepkiler, ülkemizde özel eğitimin durumu, bu amaçla kurulmuş kurum ve kuruluşlar.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
EBB 205
|
MB
|
Ölçme ve Değerlendirme
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi, ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık), eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri, geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler), öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, özdeğerlendirme, tutum ölçekleri), ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistiksel işlemler, öğrenme çıktılarını değerlendirme, not verme, alanı ile ilgili ölçme aracı geliştirme.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 203
|
|
Gelişim Psikolojisi II
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ergenlik döneminin temel özellikleri, ergenlik döneminin bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi, ergenlik dönemi sorunları ve bunlarla başetme yolları.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 205
|
|
Okullarda Gözlem
|
2
|
2
|
3
|
5
|
İlköğretim ve ortaöğretim okullarında rehberlik hizmetlerinin organizasyonu, personeli, uygulama durumu, eğitim örgütü içindeki yeri ve işleyişinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi. Rehberlik ilke ve kavramları açısından öğrenci davranışlarının gözlenmesi.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 202
|
|
Test Dışı Teknikler
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Görüşme, anket, bilgi toplama fişleri, işaretleme listeleri, zaman cetveli, otobiyografi gibi test dışı kendini anlatma teknikleri ile gözlem, derecelendirme ölçeği, sosyometri, kim bu gibi gözlemsel teknikler ve vak’a incelemesi, vak’a kaydı gibi durumsal testlerin geliştirilmesi, uygulanması, geçerlilik ve güvenirlikleri çalışmalarının yapılması.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 204
|
|
İnsan İlişkileri ve İletişim
|
2
|
2
|
3
|
5
|
Kişilerarası iletişimin tanımı; iletişim modeli, iletişim unsurları ve özellikleri, etkili dinleme ve geri bildirim, kişilerarası iletişimi engelleyen etkenler (kaynak, kanal, alıcı, vb.), iletişimi kolaylaştıran etkenler, duyguların iletişimde rolü ve kullanılması, iletişimde çatışma ve önlenmesi, öğrenci, öğretmen, veli iletişiminde dikkat edilmesi gereken önemli hususlar, iletişim uygulamaları.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
İME 208
|
|
İstatistik II
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Hipotez testleri, korelasyon, regresyon, anlamlılık testleri, varyans analizi ve istatistik paket programlarında uygulamalar.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 206
|
|
Sosyal Psikoloji
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Sosyal psikoloji alanı ve araştırma yöntemleri, sosyal algı ve sosyal biliş, tutumlar ve tutum değişimine ilişkin kuramsal yaklaşımlar, sosyal davranışı etkileyen psikolojik süreçler, sosyal etki ve uyma, grup dinamikleri, kişiler arası ilişkiler.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 208
|
|
Öğrenme Psikolojisi
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Öğrenmeyle ilgili temel kavram ve ilkeler, öğrenmeyi etkileyen etkenler, öğrenme kuramları, etkili öğrenme yöntem ve teknikleri.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
EBB 206
|
MB
|
Öğretim İlke ve Yöntemleri*
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Öğretimle ilgili temel kavramlar, öğrenme ve öğretim ilkeleri, öğretimde planlı çalışmanın önemi ve yararları, öğretimin planlanması (ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük plan ve etkinlik örnekleri), öğrenme ve öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve teknikleri, bunların uygulama ile ilişkisi, öğretim araç ve gereçleri, öğretim hizmetinin niteliğini artırmada öğretmenin görev ve sorumlulukları, öğretmen yeterlikleri.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
EBB 208
|
MB
|
Sınıf Yönetimi
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar, sınıf içi iletişim ve etkileşim, sınıf yönetiminin tanımı, sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri, sınıf ortamını etkileyen sınıf içi ve sınıf dışı etkenler, sınıf yönetimi modelleri, sınıfta kurallar geliştirme ve uygulama, sınıfı fiziksel olarak düzenleme, sınıfta istenmeyen davranışların yönetimi, sınıfta zamanın yönetimi, sınıf organizasyonu, öğrenmeye uygun olumlu bir sınıf ortamı oluşturma (örnekler ve öneriler).
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 301
|
|
Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Psikolojik danışma ilkeleri, psikolojik danışma süreci ve evreleri, temel psikolojik danışma beceri ve teknikleri, bu temel beceri ve tekniklerin örnek uygulamaları.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 303
|
|
Yaşam Dönemleri ve Uyum Problemleri
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yaşlar ve yaşlılık gelişim dönemlerinin özellikleri, uyum problemleri ve bu problemlerle başetme yolları.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 305
|
|
Kişilik Kuramları
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Kişilikle ilgili temel kavramlar, kişiliğin gelişimi, uyum ve ruh sağlığı, kişilik kuramlarının özellikleri ve karşılaştırılması, kişilik kuramlarının alan uygulamaları ile ilişkilendirilmesi.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 307
|
|
Mesleki Rehberlik ve Danışma
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Mesleki rehberlik ve danışma ile ilgili temel kavram ve ilkeler, meslek gelişimi kuramları, mesleki rehberlik ve danışmada kullanılan ölçme araçları, bilgisayar destekli mesleki rehberlik ve danışma, mesleki rehberlik ve danışma programları.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 331
|
A
|
Seç: İngilizce Okuma ve Konuşma
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Alanla ilgili İngilizce terminoloji ve çeviri aşamasına geçmeden önce okuma-anlama becerilerini ve kelime dağarcığını geliştirme
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 333
|
A
|
Seç: Davranış Değiştirme
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Davranışı ölçülebilir ve gözlenebilir olarak tanımlamak, Uygun davranışların arttırılması tekniklerini betimlemek. Uygun olmayan davranışların azaltılması tekniklerini betimlemek
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 335
|
A
|
Seç: Endüstride Psikolojik Dan. ve Reh.
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Endüstri ve örgüt yapısı, yönetim ve örgüt psikolojisinin gelişmesi potansiyelin belirlenmesi, örgütlerde gruplar ve grupsal farklılıklar, örgütlerde moral ve moral düzeyini yükseltici önlemler, değişim yönetimi
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 337
|
A
|
Seç: Saldırganlık Psikolojisi
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Saldırganlığın Tanımı Ve Kapsamı, Saldırganlık Kuramları, Saldırganlık Ve Şiddetin Psikososyal Yapıları, Terörün Psikososyal Yapıları, Şiddetin Bireysel Yönü Şiddetin Doğal Ve Toplumsal Yönü, Siyasal Şiddet Ve Terör, Antropolojik Açıdan Şiddet, Bir Şiddet Ortamı Olarak Okul Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet, Zorbalık, Kızgınlıkla Başa Çıkma, Öfke Kontrolü, Önlemler
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 302
|
|
Mesleki Rehberlik ve Danışma Uygulaması
|
1
|
4
|
3
|
5
|
Mesleki rehberlik ve danışmada kullanılan ölçme araçlarını uygulama ve değerlendirme, mesleki gelişim programları hazırlama ve uygulama, bireyle ve grupla mesleki rehberlik ve danışma yapma.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 304
|
|
Rehberlikte Program Geliştirme
|
3
|
0
|
3
|
4
|
İlköğretim, orta öğretim ve yükseköğretim düzeylerinde rehberlik programlarının yapısı, süreci, zaman planlaması ve kaynakların kullanılması, örnek etkinlik ve deneme programlarının oluşturulması, uygulanması.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 306
|
|
Davranış Bozuklukları
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Farklı kuramlara göre davranış bozukluklarının tanımı ve nedenleri, klasik sınıflandırma ve güncel DSM tanı ölçütleri; DSM tanı ölçütlerine göre davranış bozuklukluları ve müdahale yöntemleri.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 308
|
|
Psikolojik Danışma Kuramları
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Temel psikolojik danışma kuram ve yaklaşımları, bu kuram ve yaklaşımların temelini oluşturan kavram, ilke ve teknikler, kuramların psikolojik danışmaya yansımaları ve yeni yönelimler.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 310
|
|
Grupla Psikolojik Danışma
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Grupla psikolojik danışmayla ilgili temel kavram ve ilkeler, grupla psikolojik danışma süreci, grupla psikolojik danışma beceri ve teknikleri, grubun evreleri, farklı sorunlara ve yaş dönemlerine yönelik gruplarla çalışma.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 332
|
A
|
Seç: Mesleki İngilizce
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Alanla İlgili Makale Kitap vb Kaynakların İncelenme ve Üzerinde Tartışılması Translation Of The Related Articles, Books, Etc. (English-Turkish)
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 334
|
A
|
Seç: Cinsel Sağlık Eğitimi
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Cinsel sağlıkla ilgili temel terimlerin ve kavramların öğretilmesi.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 336
|
A
|
Seç: Nitel Araştırma
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Nitel araştırma yöntemleriyle ilgili tekniklerin öğretilmesi
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 338
|
A
|
Seç: Kısa Süreli Psikolojik Danışma
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Bireysel psikolojik danışma becerilerinin geliştirilmesi
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 401
|
|
Psikolojik Testler
|
2
|
4
|
3
|
5
|
Psikolojik testlere ilişkin temel kavram ve ilkeler, bireysel ve grup zeka testleri, başarı, yetenek ve kişilik testleri, ilgi envanterleri, bazı test ve envanterlerin uygulanması ve değerlendirilmesi.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 403
|
|
Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması
|
1
|
4
|
3
|
5
|
Süpervizyon altında temel psikolojik danışma beceri ve tekniklerini kullanarak bireyle psikolojik danışma yapma.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 405
|
|
Öğrenme Güçlükleri
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Öğrenme güçlüğünün tanımı, öğrenme güçlüklerinin sınıflandırılması, nedenleri, sınıf ortamında ayırt edilmesi, eğitim ortamının düzenlenmesi, öğrenme güçlüğü olan öğrencilere, ailelerine, öğretmenlere yönelik rehberlik ve psikolojik danışma yöntem ve teknikleri.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 431
|
A
|
Seç: Aile İçi İlişkiler ve İletişim
|
3
|
0
|
3
|
3
|
İletişimin Tanımı, İletişimin Süreçleri, İletişimin İlkeleri, İletişimin Önemi, İletişim Kuramları, İletişim Araçları
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 433
|
A
|
Seç: Yüksek Öğretimde Psik. Dan. ve Reh.
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Yüksek öğretimde Mesleki Rehberlik, Yüksek öğretimde Karar Verme ve Yüksek öğretimde Psikolojik Danışmanın Prensipleri.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 435
|
A
|
Seç: Sözsüz İletişim
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Sözsüz İletişim Ve Özellikleri Yüz İfadesi; Mimikler Ve Jestler, Kol Kavuşturma , Bacaklar Ve Yürüyüş Şekilleri, Kişiler Arası Mesafe Ve Yönetim Açısı, Zaman Kullanımı, ‘Senin’ İletişimdeki Rolü, Dokunma, Bazı Öneml, Duygulara Ait Jestler Ve Mimikler, Eğitimde Beden Dilinin Önemi Araçlar, Aksesuarlar, Giyim, Kuşam Ve Statü Göstergeleri, Dünyadaki Farklı Kültürler Ve Beden Dili. Bazı Ülkelerde Kullanırken Dikkat Edilmesi Gereken Jestler
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 437
|
A
|
Seç: Sosyal Beceri Eğitimi
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Sosyal Davranışın Tanım Bilgisi, Sosyal Beceri Eğitimin Gerekliliğini Anlayabilme, Sosyal Zeka Kavramının Tanım Bilgisi, Sosyal Beceri Türlerinin Bilgisi, Sosyal Beceri Modellerini Anlayabilme, Sosyal Beceriyi Ölçme Yöntemlerini Anlayabilme, Sosyal Beceri Modelleri
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 407
|
|
Seç: Bilimsel Araştırma Yöntemleri
|
2
|
0
|
2
|
4
|
Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 409
|
|
Topluma Hizmet Uygulamaları
|
1
|
2
|
2
|
4
|
Deneyimsel öğrenim felsefesi ışığında, toplumun güncel sorunlarını belirleme ve çözüm üretmeye yönelik projeler hazırlama; panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı ya da düzenleyici olarak katılma, sosyal sorumluluk çerçevesinde çeşitli projelerde gönüllü olarak yer alma.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
EBB 409
|
MB
|
Eğitim Yönetimi
|
3
|
0
|
3
|
4
|
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 402
|
|
Reh.ve Psikolojik Danışma Semineri
|
2
|
2
|
3
|
6
|
Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarına göre psikolojik danışma ve rehberlik alanından seçtikleri konularda kapsamlı projeler hazırlamaları ve sunmaları.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 404
|
|
Reh.ve Psik. Danışmada Alan Çalışması
|
1
|
4
|
3
|
6
|
Okul öncesi, ilk ve orta öğretim okullarındaki eğitsel, mesleki, kişisel rehberlik etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması, çeşitli konularda grup rehberliği programlarının geliştirilerek uygulanması
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 406
|
|
Meslek Etiği ve Yasal Konular
|
2
|
0
|
2
|
5
|
Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki etik ilkeler ve genel uygulama standartları, mesleki etiğe uygun karar verme, danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumlulukları, yasal sorunlar.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 408
|
|
Kurum Deneyimi
|
1
|
4
|
3
|
5
|
Çeşitli kurum ve kuruluşların (eğitim, sağlık ve endüstri) psikolojik danışma ve rehberlik birimlerinde psikolojik danışma ve rehberlik deneyimi kazanma.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 432
|
A
|
Seç: Gençlik Sorunları Semineri
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Öğrencilerin ilgili konulardan biri hakkında bir ödev hazırlaması ve derse katılımda bulunması beklenmektedir. Ders, düz anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi kullanılarak işlenecektir.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 434
|
A
|
Seç: Özel Eğitimde Psikolojik Dan. ve Reh.
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Özel eğitime muhtaç çocukları tanıma ve onlarla ve yakınlarıyla psikolojik danışma yapma becerisi kazanma.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 436
|
A
|
Seç: Aile Danışmanlığı
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Aile ve evlilik danışmanlığını öğretmek
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 438
|
A
|
Seç: Stres Yönetimi
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Vücudumuz ve Stres, Zihinsel Boyut, Duygular ve Limbik Sistem, Duygu Yönetimi ve Stres Yönetimi Stratejileri.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 440
|
A
|
Seç: Özgüven Geliştirme
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Hedefler Ve Özgüven, Öz İnançlar Ve Özgüven, İletişim Ve Özgüven, Eleştiri Ve Özgüven, Pozitif Düşünce Ve Özgüven, Çocukta Özgüven, Ergende Özgüven, Yetişkinde Özgüven, Kadında Özgüven, Öneriler.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 442
|
A
|
Seç: Test Geliştirme
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Bu derste rapor yazma becerileri geliştirilir. Bu derste psikometrik kuramların yanısıra temel test uygulama ve yorumlama becerileri üzerinde durulur, özellikle çocuklarla ilgili test uygulamaları üzerinde çalışılır.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 452
|
A
|
Seç: Grup Dinamiği
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Bu derste Grup dinamiğiler ile ilgili teorik ve uygulama açısından gerekli bilgi donanımını sağlamak. Grup dinamiği eğitimin gerekliliğini anlayabilme.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 454
|
A
|
Seç: Uyumsuz Çocukların Eğitimi
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Uygulamalı davranış analizinin temelleri, tarihçesi, tanımı, ilkeleri ve önemi. Hedef davranış belirleme, tanımlama, ölçme ve kaydetme. Hedef davranışa ilişkin toplanan verilerin analizi ve değerlendirilmesi. Öğretime karar vermek için verilerin kullanımı. Davranış artırma ilkeleri ve işlem süreçleri, pekiştireç çeşitleri ve kullanımı, sembol pekiştirme, yeni davranışların kazandırılmasında ilkeler ve işlem süreçleri, davranış azaltma ilkeleri ve işlem süreçleri, ayrımlı pekiştirme, sönme, tepkinin bedeli.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 456
|
A
|
Seç: Yaşlılarda Psikolojik Danışma
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Yaşlılık psikolojisi, yaşlılık kuramları,yaşlılıkta toplumsal gelişim, yaşlılıkta ruh sağlığı,yetişkinlik ve yaşlılık danışmanlığı ve danışma tekniklerini kapsayan bir derstir.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 458
|
A
|
Seç: Travma Sonrası Psikolojik Danışma
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Travmanın Tanımı ve Kapsamını, Travma Sonrası Stres Tepkilerini, Travmanın Bireyler ve Aileler Üzerindeki Etkilerini kapsayan bir derstir.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 460
|
A
|
Seç: Medya ve Psikoloji
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Medya ve psikoloji uygulamaları arasındaki ilişkiler, Türkiye’deki ve dünyadaki bu ilişkilerin farklılıkları ve benzerlikleri, Medyanın bilgilendirilmesinde Psikolojinin rolü, Medya etiği, Tv, radyo ve sinemanın çocuklar, ergenler üzerindeki olumsuz etkileri, Tv, radyo ve sinemanın çocuklar ve ergenler üzerindeki olumlu etkileri.Medya estetiği ve psikoloji,Medya estetiğinin analizi ve bireyler üzerindeki etkileri Medya ve şiddet ve Medyanın çocuklara karşı olan sorumluluğunu kapsayan bir derstir.
KODU
|
|
DERSİN ADI
|
T
|
U
|
K
|
AKTS
|
RPD 462
|
A
|
Seç: Duyuşsal Eğitim
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Eğitimde hedeflerin aşamalı sınıflandırmasını, duyuşsal hedeflerin sınıflandırılmasını, hedef belirleme ve hedefe yönelik eğitim anlayışlarını, duyuşsal amaçlı eğitim yaklaşımlarını, gevşeme ve ısınma egzersizlerini, stresle başa çıkma yaklaşımlarını, problem çözme eğitimini, sosyal beceri eğitiminin temel özelliklerini, çatışma çözme eğitiminin temel özelliklerini ve duyuşsal hedeflerin önemini kapsayan bir derstir.
|